Preview

Bashkortostan Medical Journal

Advanced search

FEATURES OF CONTINUING MEDICAL AND PHARMACEUTICAL EDUCATION FOR PHARMACISTS-ORGANIZERS USING SIMULATION TRAINING

Abstract

This article is devoted to relevant and up-to-date issues of development of a flexible system of continuing professional education - continuing medical and pharmaceutical education. Special attention is paid to teaching methods, in particular, simulation training, which is successfully implemented in the Institute of Pharmacy of Kazan State Medical University based on the center “Training pharmacy of KSMU”.Conceptual framework of modern education, both basic and postgraduate, is a competence approach and result of education is possession of competencies. Competence approach is a departure from the usual information perception and search for the optimum use of existing knowledge in practice. This approach integrates the problematic, imitation-gaming, cultural and other methods.Authors carried out a sociological study by questioning pharmacists trained in this system. As a result we formed a sociological portrait of pharmacist-listener of certification training cycles. It has been stated that pharmacists-practitioners show big interest to simulation training methods. Male trainees expressed greater interest in debating, software and computer teaching methods. Female trainees showed more interest to explanation, conversations and lectures.

About the Authors

G. Kh. Garifullina
ФГБОУ ВО «Казанский государственный медицинский университет» Минздрава РФ
Russian Federation


N. N. Muslimova
ФГБОУ ВО «Казанский государственный медицинский университет» Минздрава РФ
Russian Federation


Ya. V. Gribova
ФГБОУ ВО «Казанский государственный медицинский университет» Минздрава РФ
Russian Federation


G. I. Khusainova
ФГБОУ ВО «Казанский государственный медицинский университет» Минздрава РФ
Russian Federation


References

1. Муслимова, Н.Н. О непрерывном образовании. Актуальные проблемы фармацевтической деятельности / Н.Н. Муслимова. - Казань: «МеДДоК», 2017. - С.116-128

2. Муслимова, Н.Н. Профессиональная модель педагога системы последипломного образования провизоров (монография)/Н.Н. Муслимова. - Казань: изд-во «Отечество», 2013. - 206 с

3. Муслимова, Н.Н. Мужчины в фармации - особенности работы Актуальные проблемы фармацевтической деятельности/Н.Н. Муслимова, Г.Х. Гарифуллина. - Казань: «МеДДоК», 2017. - Вып. 9. - С.17-22

4. Платонова, А.Е. Статистический анализ в медицине и биологии: задачи, терминология, логика, компьютерные методы / А.Е. Платонова. - М.: Издательство РАМН, 2012. - 52 с

5. Приказ МЗ РФ от 21 ноября 2017 г. No 926 «Об утверждении концепции развития непрерывного медицинского и фармацевтического образования в Российской Федерации на период до 2021 года

6. Чорная, А.Д. Непрерывное образование как основоположное условие развития современного общества /А.Д. Чорная // Проблемы и перспективы развития образования: материалы III Междунар. науч. конф. (г. Пермь, январь 2013 г.). - Пермь: Меркурий, 2013. - С. 36-38


Review

For citations:


Garifullina G.Kh., Muslimova N.N., Gribova Ya.V., Khusainova G.I. FEATURES OF CONTINUING MEDICAL AND PHARMACEUTICAL EDUCATION FOR PHARMACISTS-ORGANIZERS USING SIMULATION TRAINING. Bashkortostan Medical Journal. 2018;13(3):81-84. (In Russ.)

Views: 68


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6209 (Print)