Preview

Bashkortostan Medical Journal

Advanced search

REGIONAL EXPERIENCE OF IMPROVING THE QUALITY OF LABORATORY TESTS ON THE EXAMPLE OF A MULTIPROFILE IN-PATIENT DEPARTMENT OF THE REPUBLICAN CLINICAL HOSPITAL NAMED AFTER N.A. SEMASHKO

Abstract

The article presents a regional approach to the implementation of the major instruments of the quality management system (QMS) to improve laboratory process and the quality of laboratory tests on the example of the Republican Clinical Hospital named after Semashko with the application of the principles of the quality management system (process, system approaches, risk management) based on ISO 9001 standards. The phases of development and implementation of QMS in the laboratory are described there. The importance of laboratory medicine development for solving clinical challenges and improving the level of prevention in terms of people's access to necessary research was shown in the article.

About the Authors

E. Yu. Ludupova
ГАУЗ «Республиканская клиническая больница им Н.А. Семашко»
Russian Federation


D. M. Munkoeva
ГАУЗ «Республиканская клиническая больница им Н.А. Семашко»
Russian Federation


References

1. Долгих, Т.И. Централизация лабораторных исследований: обсуждение проблемы /Т.И. Долгих // Лабораторная диагностика. - 2014. - № 4. (Спецвыпуск). - С.4-6

2. Оптимизация лабораторной службы мегаполиса: опыт города Москвы / А.Н. Цибин [и др.] //Лабораторная служба. - 2016. - № 4. - С.15-20

3. Меньшиков, В.В. Клиническая безопасность пациента и достоверность лабораторной информации: лекция//Клиническая лабораторная диагностика. - 2013. - № 6.- С. 29-36

4. Accreditation and ISO certification: do they explain differences in quality management in European hospitals? / C. Shaw [et al.] // Internation Journal forQuality in Health Care. - 2010. - Vol. 22. - P. 445-451

5. Plebani M. Выявление и предотвращение ошибок в лабораторной медицине / M.Plebani // Analis of Clinical Biochemistry. - 2009. - Vol. 47(2). - P. 101-110

6. Годков, М.А. Принципы централизации лабораторных исследований // Лабораторная служба. - 2015. - № 4. - С.3-10

7. Клименкова, О.А. Индикаторы качества: условия для бенчмаркинга лабораторных услуг /О.А. Клименкова, А.В. Эмануэль // Вестник Росздравнадзора. - 2014. - № 1.- С. 14-22

8. Зенина, Л.П. Опыт внедрения системы менеджмента качества в отделе лабораторной диагностики ГБУЗ НИИ скорой помощи им. Н.В. Склифосовского Департамента здравоохранения Москвы: лекция / Л.П. Зенина, М.А. Годков //Клиническая лабораторная диагностика. - 2013. - № 8. - С. 29-35

9. Зенина, Л.П. Управление качеством лабораторных исследований на постаналитическом этапе в многопрофильном стационаре / Л.П. Зенина, М.А. Годков // Медицинский алфавит. - 2014. - № 4. - С. 5-9

10. Эмануэль, А.В. Аналитическое качество в лабораторной медицине: проблемы и перспективы: лекция /А.В. Эмануэль, Г.А. Иванов, Ю.В. Эмануэль //Клиническая лабораторная диагностика. - 2014. - № 3.- С. 29-36


Review

For citations:


Ludupova E.Yu., Munkoeva D.M. REGIONAL EXPERIENCE OF IMPROVING THE QUALITY OF LABORATORY TESTS ON THE EXAMPLE OF A MULTIPROFILE IN-PATIENT DEPARTMENT OF THE REPUBLICAN CLINICAL HOSPITAL NAMED AFTER N.A. SEMASHKO. Bashkortostan Medical Journal. 2017;12(3):44-48. (In Russ.)

Views: 59


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6209 (Print)